Tomoyuki Koseko

小瀬古 智之

Tomoyuki Koseko was born in 1985 in Saitama, Japan. He graduated from Musashino Art University with a master’s degree in design. He specializes in graphic design and visual communication. He is currently active in Kyoto, Osaka, and Tokyo, Japan. Through his designs, he clarifies the cognitive relationship between different reconstructed perceptions. He presents the results of his research through exhibitions and art books. Tomoyuki is actively publishing through his art book label Koseko Bunko (小瀬古文庫). Some of his most recent exhibitions include Astronomy for Breakfast (2022, Shenzhen) and Fictional Landscape (2019, Taipei). He has also received the EricZhu award at UNKOWN ASIA 2020 and was featured in the television program Tamori Club.

1985年埼玉県生まれ。京都・大阪・東京を拠点に活動。武蔵野美術大学大学院修士課程デザイン専攻修了。専門はヴィジュアルコミュニケーションデザインで、視知覚と認識に関するデザインリサーチを行う。認識の関係性を再構築する表現をデザインの観点から明らかにし、その成果を展示・発表している。また、アートブック出版レーベル「小瀬古文庫」としても活動している。直近の主な展示に「早餐的天文学(2022, 深圳)」「Fictional Landscape(2019,台北)」など。UNKNOWN ASIA審査員EricZhu賞、タモリ倶楽部出演。

Project Statement

Semi-Ficition

半架空の知覚法

For most people, celestial bodies are nearly impossible to observe directly. Tomoyuki defines objects such as these, which can only be experienced second hand as “semi-fiction”. The purpose of this project is to visualize these semi-fictional objects from a new perspective using different mediums such as photography, video, and acrylics.

He brought out the edibleness of photographs from NASA (in the public domain) by altering the color tones. By just changing the perspective, the deliciousness hidden within can be vividly visualized. Now the taste, odor, sound, and texture of these celestial objects can be easily imagined.

When images of semi-fictitious celestial bodies start to overlap with everyday food how will the perception of them change? Every time you stir milk into your coffee may a breathtaking celestial phenomenon appear before you.

天体は多くの人々にとって直接知覚が困難な存在である。小瀬古智之はこのような図鑑の中でのみ認識できる、触れられない存在を「半架空(Semi-Fiction)」と定義した。本プロジェクトは写真・映像・アクリルなど様々な形で、半架空的存在を「シズル感」の視点でヴィジュアライズする実験である。

彼はNASAによる惑星写真(パブリックドメイン)の色調を変え、天体の要素を食風景の要素に見立てた。原形を細部まで残しながら食風景の視点に置き換えることで、天体に潜むシズル感を鮮明に可視化した。食の視点で天体の味・香り・音・食感を想像することができる。

半架空的である惑星に食の身体性が接続した時、天体の捉え方はどう変容するだろうか。コーヒーにミルクを攪拌していく日常の風景を壮大な天体現象と重ねながら眺めていただければ幸いだ。

Moon and Earth become a fried egg